23.01.2019

O chodidlech

"Noha je umělecký výtvor složený z 26 kostí, 107 vazů a 19 svalů" Leonardo da Vinci

Nohy patří k nejzatíženějším částem našeho těla. Z anatomického hlediska označujeme nohu jako část končetiny pod hlezenním kloubem. Skládá se z 26 kostí. Tvoří tak přes 13 % lidské kostry. V chodidle nalezneme 19 svalů, přičemž každý z těchto svalů se napojuje na šlachu, která se připojuje ke kosti. Svaly nohou zařazujeme do dvou hlavních skupin – napínače a ohybače. Jejich funkce spočívá vedle zajištění pohybu nohou také v držení kleneb, napínání kůže a v podepírání chodidla.

Noha plní funkci statickou, dynamickou a adaptační. Statickou jako opora vzpřímeného těla, dynamickou, jakožto nezbytná končetina pro chůzi a běh a adaptační především při tlumení nárazů. Kontakt nohy s podložkou začíná dopadem na patu. Při odvíjení nohy se zátěž přesouvá přes zevní okraj nohy a po příčné klenbě až na nárt palce. Vnitřní svaly nohy se aktivují při adaptaci na terén, jehož nerovnosti vnímají.

Chůze naboso

Aby těleso bylo stabilní, mělo by být podepřeno ve třech bodech a mezi těmito body musí být těžiště. Noha má tři opěrné body: hrbol patní kosti, hlavičku prvního nártu a hlavičku pátého nártu. Mezi těmito opěrnými body je vytvořena nožní klenba. Ta chrání měkké tkáně plosky nohy a umožňují pružný nášlap na podložku.

Klenba je pružně pérující zařízení, které je srovnatelné s páteří. Skládá se z 12 kostí a společně s automatickou svalovou činností zajišťuje člověku rovnovážný stoj i stabilitu. Je to segment těla, který je přímo v kontaktu s podložkou. Úkolem tohoto segmentu je přenášení tíhové síly těla i reakční síly podložky. Sama se také aktivně podílí na vzniku sil, které aktivně působí při tlumení nárazů na podložku.

Je nesmírně důležitá pro různé pohybové stereotypy včetně chůze a stoje. Klenba je udržovány pasivně a aktivně. V první skupině hraje roli tvar a architektonika kostí, klouby a vazy. Ve druhé skupině hrají roli svaly nohy a bérce. Funkce nožní klenby spočívá v ochraně měkké tkáně chodidla a je důležitá pro pružnost nohy. Je stavěna na překonávání různých terénů.

Bohužel v dnešní době dochází k oslabení této funkce jako následek neustálého nošení obuvi a chození po tvrdých plochách. Pro dobrou funkci nohy i její klenby je velmi vhodná chůze po členitém terénu.

Při narození dítěte není klenutí nohy vyvinuto. Dítě se rodí s vytvořenou podélnou i příčnou klenbou, v Chůze nabosoklenbách se však nacházejí tukové polštářky, které chrání dětskou nohu před možným přetížením a deformací. Dětská noha vypadá jako plochá. Do tří let proto není nožní klenba dobře patrná, formuje se až v průběhu dětství. Proces bývá ukončen až ve věku 4-6 let. Noha potřebuje ke svému vývoji volnost a možnost stálého procvičování svalů bérce a nohy. Nejpřirozenějším cvičením je chůze nebo běh po přírodním terénu, nebo po takzvaných3D kobercích“.

Rozlišujeme několik získaných deformací chodidla. Mezi nejrozšířenější patří ploché chodidlo, které bývá způsobeno slabostí svalů a vazů. Obtíže, které plochá noha způsobuje, se nejdříve projeví unaveností až bolestmi v subtalárním kloubu, ale i bolestmi v bércích a křečemi v lýtkách, objevují se otoky. Plochá noha je často kombinována s křečovými žilami dolních končetin, což jen zhoršuje potíže. Objevují se bolestivé otlaky na plosce nohy. Protože nedochází k dobrému odvíjení nohy od podložky, otřesy při chůzi se netlumí, ale přenáší se do vyšších etáží a mohou způsobit různé bolesti kolenních kloubů, kyčelních kloubů, zad, hlavy, a další problémy jako např. skoliózu, apod.

Významnou úlohu pro správnou funkci lidské nohy má obuv. Základním požadavkem na zdravotně nezávadnou obuv je, aby se přizpůsobila tvaru lidské nohy, a nikoli naopak, aby noha byla ovlivňována sice módní, avšak nikoli nezávadnou obuví. Dalším důležitým faktorem v předcházení vzniku plochonoží je pravidelné denní cvičení pro posílení svalstva nohou.

Cvičení chodidelNejpřirozenější a nejjednodušší aktivita, kterou pro sebe a své nohy můžete udělat, je často chodit naboso po různorodém terénu (hlavně ne ploché podlahy, silnice, chodníky). V dnešní době, kdy je pohyb naboso po nerovném terénu čím dál tím vzácnější, se jeví jako vhodný doplněk koberce s 3D prvky, neboli kořenové koberce. Po stimulaci nohou a lepším nastavení při zatěžování dochází ke změně postavení pánve a aktivaci hlubších vrstev svalů pánevního dna, které vedou k celkovému zpevnění celého těla.

 

Člověk v průměru chůzí naboso stráví v přírodě, resp. ve členitém tedy nerovném terénu celkem 6 hodin! To je strašně málo. Zamyslete se, kolik častu trávíte na aerobicku, józe, spinningu, v posilovně či jiných aktivitách (pro pevné tělo, redukci tuku) - v průměru to na člověka vychází 1 hodina týdně - tak proč je takový problém vyrazit do přírody nebo se soustředit i na končetiny, které drží celé tělo, jsou nejvíce zatěžovány a mají vliv na bolest nohou, zad, páteře. Myslete na své zdraví a choďte v létě a za pěkného počasí v přírodě a ještě navíc po kořenovém koberci ať ulevíte svým nohám a celé kostře.

 

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Novinky e-mailem

 

 

 

Další info

POSÍLÁME NA SLOVENSKO

FAQ


CLEVERMESS

ORTOPEDICKÉ MĚŘIDLO NOHOU A OBUVI PRO DĚTI


NOHYNABOSO.CZ

WEB O NOHÁCH A BOTÁCH

Kontakty
Logo
Nohy v kondici, silné a zdravé
Viktor
9:00 - 18:00
Facebook
COPYRIGHT ROOTYRUG 2015 - 2019 - ALL RIGHTS RESERVED.
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz
Zpracování osobních údajů můžete ovlivnit úpravou svých preferencí ochrany soukromí.